Zwarte Vrijdag

BlackFriday in 2020, hoe zullen we dat eens doen? Ik denk dat deze vraag in menig (virtuele) vergaderkamer is gesteld. Als eerste natuurlijk omdat 2020 niet te vergelijken is met andere jaren. En voor wie al vroeg begonnen was met acties verzinnen moest wellicht toch ook nog wel wat aanpassingen doen om het geschikt te maken.

Voor wie een klein beetje historie zoekt, verwijs ik naar deze uitleg. Voor de rest is BlackFriday gewoon een marketing trucje om mensen naar de winkel te krijgen. De laatste jaren stegen de (online) verkopen op deze dag enorm en zag je steeds meer bedrijven die acties hadden op de betreffende vrijdag. In 2018 begon dit al te verbreden en zeker in 2019 was het duidelijk: veel bedrijven combineerden Blackfriday met Cybermonday en maakten er een black-weekend of cyberweekend, kortingsweekend, etc van.

2020 was ook een jaar van grote verschillen: aan de ene kant was het de bedoeling om zoveel mogelijk binnen te blijven, maar aan de andere kant waren er ook weer veel acties en demonstraties. Een belangrijke in deze waren natuurlijk alle acties omtrent #BlackLivesMatter. Wat in Nederland al jaren geleden begon met de verhalen rondom Sinterklaas en waarbij er steeds meer zaken waren ‘die niet meer door de beugel’ konden en waar een naamsverandering moest plaatsvinden. Volgens mij zijn er geen echte acties van BlackFriday gestopt om de naam, maar ik kan me voorstellen dat het zeker wel ter sprake gekomen is toen men acties aan het bedenken was.

Er zijn wat mij betreft 3 dingen die opvallend waren rondom deze periode.

  1. Singles day.
    In de aanloop naar 27 november is 11 november ook een belangrijke. Deze is vooral overgewaaid uit China (met dank aan AliExpress). Dit jaar zag ik steeds meer bedrijven die ook op deze dag speciale kortingsacties hadden.
  2. Week of maand aanbiedingen
    Wat eigenlijk een vervolg van het vorige punt is, en het feit dat je dan dus een aantal kortingsmomenten in de maand hebt. Veel bedrijven doen dit jaar aan een hele week mooie aanbiedingen en sommige doen zelfs de hele maand spullen in de aanbieding. Vaak zit hier dan nog wel het punt dat er elke dag andere aanbiedingen zijn (en je dus eigenlijk elke dag moet terug komen om te zien wat je nu weer kunt scoren). Op zich een slimme gedachte wat ongetwijfeld zal zorgen voor meer omzet en meer bezoek.
  3. Corona / Geen actie
    Dit wat eigenlijk de reden dat ik toch maar besloot om iets hierover te schrijven. Want eigenlijk is dit artikeltje niet heel erg relevant voor mijn werkzaamheden (behalve dan de online marketing kant die hier natuurlijk wel veel mee te maken heeft). Maar veel bedrijven besloten dit jaar om maar misbruik/gebruik te maken van de huidige heersende pandemie.
    Het is uiteraard handig om in te springen op de actualiteit om op die manier extra gratis aandacht te krijgen, maar hoe doe je dat met een vervelend virus dat de wereld al een aantal maanden in zijn greep heeft. Heel simpel: je doet niet mee aan de #BlackFriday madness door de hele maand al scherpe aanbiedingen te hebben. Op deze manier ontlast je de grote drukte in de winkelstraten en bij distributie centra en pakketbezorgers. Je verkoopt het idee dat je ook begin november al een aanbieding heeft, zodat niet iedereen wacht op eind november en dat het dan extra druk wordt voor de mensen die al die bestellingen moeten inpakken en bezorgen. En hier zit natuurlijk wel een kleine kern van waarheid in, maar als je dan goeie aanbiedingen hebt, zorg je alsnog voor meer drukte. Dus dan moet je ook gewoon ECHT niet mee doen.

    En de meest opvalende waren de bedrijven die echt NIET mee doen aan de kortingsgekte. Alhoewel….Dit zijn bedrijven die het klantenbestand aanschrijven om te melden dat ze in het kader van zorgen om veiligheid van het personeel, en de drukte niet mee doen aan BlackFriday acties. Natuurlijk, als dit echt het geval is, is dat een goede reden. Maar mijn negatieve inborst heeft daar toch een ander gevoel bij. Als je ECHT doet om je eigen personeel te beschermen, dan stuur je daar geen mailing over. Dan kan je dat wellicht nog wel licht uitlichten op de website, om je bezoekers dit idee te verklaren. Maar een mailing sturen, is natuurlijk gewoon een manier om ‘met niets’ je bestand aan te spreken en zo dus toch wel mensen dingen te laten kopen.

    Als bonus heb je ook nog bedrijven die het allemaal een beetje combineren (duidelijk geval van een Nederlands compromis: teveel mensen, teveel ideeen, en dan maar tot iets komen waar eigenlijk niemand een goed gevoel aan over houd): bedrijven die een mailing sturen waarin ze uitleggen dat ze NIET meedoen aan BlackFriday. Dat ze dit vooral doen om dat ze de drukte bij allerlei afnemers en toeleveranciers te voorkomen. En in diezelfde mail ook aankondigen dat ze deze week elke dag een prijs verloten onder de mensen die een bestelling doen. En op de afsluitende dag is dan de grootste prijs. Je mag slechts 1 keer raden wat de afsluitende dag is.

Maar hier dus ook geen korting?

Nee eigenlijk niet, eigenlijk zijn mijn prijzen al te laag om er een pepernoot mee te kunnen verdienen. Voor normale beheer&support contracten zijn er wellicht nog wel zaken waarover we kunnen babbelen. Gesprekken hierover zal ik vrijdag inboeken :)


Photo by Xiaolong Wong on Unsplash