Linkbuilding of Influencer marketing

Een jaar of 3 geleden was ik begonnen aan een stuk met de titel ‘de boefjes van het linkbuilding’. Die post is nooit afgemaakt en dus ook niet online gekomen, maar ik moest er laatst aan denken. Vooral omdat ik nu zelf hard mee werk aan die boefjesactiviteiten.

Waarom boefjes?

De boefjes komt vooral van de mensen die hele MsExcel sheets hebben met ‘startpagina’ sites: simpelweg een collectie van vele links, die voor 90% betaald zijn en waarvan veel mensen denken dat het echt nuttige informatie bevat. Een jaar of 4 geleden begon men mij te mailen (van de website Wat Betekent?) met de vraag of ik links wilde ruilen. Het idee was dan dat ik een link naar xyz zou plaatsen en dan zou ik ook weer een link terugkrijgen. Vanuit SEO oogpunt gezien is een link naar je website toe een goed idee, en voorheen was elke link ook wel goed. De algoritmes zijn echter beter geworden en volgens mij heeft dit dan ook niet heel veel zin meer: Google/Bing weet inmiddels wel wanneer een website een echte website is met content, en wanneer het een linkbuilding machine is.

Toen mensen begonnen in te zien dat er geld mee verdiend kon worden, werd het alleen maar erger en kwamen er ‘partnerpaginas’ of ‘linkruil’ pagina’s: dus de normale website, met in het menu een extra pagina waarop dan deze links geplaatst konden worden. Dit alles zonder context of andere relevantie, en op veel van deze websites had je dus ook steeds dezelfde links. Steeds vaker werd dit ook gedaan door bekende merken en bedrijven, de vraag was echter of die bedrijven daar zelf wel weet van hadden of dat een marketing bureau dit geregeld had. Vandaar vooral de boefjesredenatie.

Influencermarketing

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder, en heet het Influencermarketing: je verbind websites, Instagram accounts, etc. aan je merk doordat ze een foto, video of artikel over je product plaatsen. Het laatste jaar ben ik regelmatig aan de slag om op deze manier artikelen te schrijven. Op Wat Betekent? plaats ik dan een stuk tekst (zelf geschreven of kant en klaar aangeleverd) met daarin 1 of 2 links naar de betalende partij. Dit is veel natuurlijker en effectiever dan een simpele link, en steeds meer bedrijven maken hier dan ook gebruik van. En dat hoeft helemaal niet via schimmige manier, er zijn platformen/marktplaatsen om je bij aan te sluiten en op die manier elkaar te helpen. Deze manier van linkbuilding is nog steeds niet natuurlijk, maar in ieder geval beter dan de nutteloze linkpagina’s. Voor het eigen side-project is het niet verkeerd: het geeft namelijk meer content, natuurlijk is het geschreven om iets aan te prijzen of te verkopen, en de stukken zijn ook groter dan de niet betaalde uitleg. Ik probeer in ieder geval nog steeds de uitleg te benoemen, dit gaat overigens makkelijker als ik het zelf schrijf, de aangeleverde artikelen zijn vaak meer in de beschrijving of review sfeer.

Linkbuilding met Effect Internet Services

Omdat dit toch een gebied is waar veel aandacht voor is, ben ik inmiddels ook zelf hiermee aan de slag gegaan: het linkbuilden. Er zijn nog geen concrete opdrachten of realisaties maar ik ben er inmiddels genoeg bekend mee om het ook aan klanten aan te kunnen bieden. Daarnaast ben ik bezig om een eigen linkbuilding service op te richten die het makkelijk maakt om de veel gewilde backlinks te verkrijgen. Wanneer ik hiermee klaar ben zal er ongetwijfeld een nieuwe post komen en kun je ook hier werken aan je backlinkprofiel. Tot die tijd kun je natuurlijk altijd contact zoeken voor plaatsingen op Wat Betekent? (of voor je Engelse diensten op WITMO)

Photo by Tim Marshall on Unsplash

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *