Google Local Advertising

Nee, dit gaat niet over het adverteren met AdWords en dat met de juiste instellingen heel erg lokaal te doen. Dit gaat meer over Google Guides. Jaren geleden was het al mogelijk om foto’s toe te voegen aan Google Maps, dit deden niet veel mensen en ging volgens Google niet snel genoeg. Vandaar dat men ergens in 2015 Google Local Guides introduceerde: hiermee werd het makkelijker om foto’s van belangrijke gebouwen, of reviews van een restaurant in te vullen. Als beloning krijg je hiervoor punten die weer resulteren in een badge: gamification. Daarnaast werden dit soort foto’s steeds vaker getoond bij een normaal zoekresultaat: heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat momenteel geen foto’s aan de rechterkant bij het zoeken, dan voeg je simpelweg een foto toe, en die foto’s zal dan voortaan op die plek getoond worden (meestal hebben bedrijven wel al foto’s, dus is het wat lastiger om gezien te worden met je eigen foto).

Zelf deed ik voor Local Guides al mee aan het verbeteren van Google, dus mijn foto’s werden al bekijken. Maar sinds 2016 is dit aantal wel behoorlijk omhoog geschoten. Waar een bepaalde foto van een kasteel in Duitsland in de eerste 3 jaar ongeveer 100.000 keer bekeken was, liep dat aantal behoorlijk op, en staat de teller inmiddels bijna op 800.000. Maar dat is een bezienswaardigheid, en dus logisch dat mensen daar naar kijken en klikken: ze zijn in de buurt op zoek naar attracties, of zijn bezig met het plannen van een vakantie en willen weten wat er in de buurt te zien is. Het systeem werkt verder 2 kanten op: je kunt foto’s toevoegen, maar als een foto niet gepast is, of onjuist is voor deze plek kan je een foto ook laten verwijderen. Dat kan als een individu, maar als het gaat om foto’s van je eigen bedrijf dan kan dat natuurlijk ook.

Tot zover lijkt het allemaal normaal, en zonder problemen. Tot ik onlangs een mailtje ontving waarin weer wat leuke statistieken van de afgelopen tijd stonden vermeld. Een foto van een fles Dasty was in 8 maanden tot 40.000 keer bekeken. Dat is op het grote geheel niet zo bar veel natuurlijk, maar komt wel neer op 161 keer per dag. En dit is een foto die geplaatst is bij een lokale Wibra, en wordt niet als hoofdfoto getoond. Als dit wel de hoofdfoto zou zijn zou het aantal views natuurlijk vele malen groter zijn, en wie zoekt er nu naar de Wibra Nieuwegein? Maar bedenk wat dit zou kunnen betekenen voor iets waar men wel naar zoekt, dan is het iets wat een mooie 1e indruk zou kunnen maken, en wat heel weinig moeite kost en geen geld (behalve dan wellicht de professionele fotograaf of designer die je in gaat huren om die afbeelding te maken.

En waarom daar stoppen, het is natuurlijk goed om je eigen bedrijf/dienst te promoten via deze manier, maar het kan ook anders: je kunt ook een foto bij een concurrent plaatsen natuurlijk. Als dit een echte reclame foto is, dan zal die ongetwijfeld snel verwijderd worden door de eigenaar van het bedrijf (alhoewel de ervaring is dat dit niet snel zal gebeuren). Maar het geeft je ook inzicht in hoevaak mensen eigenlijk zoeken op de naam van je concurrent, en dat kan je dan weer naast je eigen statistieke zetten en zo zien of mensen vaken naar je eigen bedrijf zoeken, of toch meer naar je concurrent. Het is allemaal geen exacte wetenschap natuurlijk, maar het kan wel belangrijke inzichten geven.

Mocht je nog willen zien wat voor foto’s ik dan plaats, en dat het echt niet alleen maar goeie, mooie foto’s zijn, klik dan door naar mijn foto lijst (gesorteerd op aantal views). En wil je zelf foto’s plaatsen maar weet je niet hoe (of heb je er simpelweg geen tijd voor) neem dan gewoon contact met me op.

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *