Een bedrijfsnaam kiezen

De moeilijkste keuze bij het starten van een onderneming is de keuze van de bedrijfsnaam. Natuurlijk begint alles met de keuze of je een ondernemer wilt worden als eerste, dat is vaak geen makkeijke keuze maar zodra die keuze gemaakt is begint het lastige werk.

Want wat is nu een goeie bedrijfsnaam, dat is geen vraag die je algemeen kunt beantwoorden. Natuurlijk moet je naam (indien mogelijk) uitstralen wat je doet, je moet er zelf achter staan en het is handig als mensen het kunnen onthouden. Daarnaast heb je natuurlijk nog altijd de problemen van de bedrijven die al bestaan, of de domeinnamen die al bezet zijn.

Voor het verzinnen van namen kun je natuurlijk altijd vrienden en bekenden inschakelen, in mijn geval gaf dat heel veel mogelijkheden, maar aangezien de lol dan overheersend is, waren de meeste namen niet echt geschikt om als professionele naam te gaan gebruiken. Er zijn ook speciale namen bureaus die je helpen met het verzinnen van je naam, maar als startende ondernemer zit je hier vanuit kostenoverwegingen misschien ook niet altijd op te wachten.

In mijn geval bleken al mijn keuzes niet beschikbaar te zijn omdat ze al bestonden als bedrijf of dat de gewenste domeinnaam bezet was (en te duur om over te nemen). Maar de naam zegt wel wat ik doe (voor een groot gedeelte tenminste), het heeft voor mij een historisch belang en is relatief makkelijk te onthouden. Het is jammer dat de naam wat te lang is, en dat de afkorting niet als domein beschikbaar was, maar dat maakt uiteindelijk toch niet veel uit. Hopelijk blijft de naam genoeg hangen, en kunnen mensen die onthouden en weten ze me te vinden.

Photo via Good Free Photos

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *